Ako pripraviť budúcich učiteľov na výzvy dnešného sveta? Touto otázkou sme sa od mája 2023 do apríla 2025 zaoberali v rámci medzinárodného projektu Učitelia pre udržateľnú budúcnosť, ktorý bol finančne podporený Medzinárodným vyšehradským fondom.
Projekt realizoval Komenského inštitút v spolupráci s partnerskými organizáciami z krajín V4 – HAND z Maďarska, Grupa Zagranica z Poľska a Středisko ekologické výchovy SEVER z Česka. Našim spoločným cieľom bolo zistiť, ako sú budúci učitelia pripravení sprostredkovať poznatky o globálnych témach a témach udržateľnosti deťom na školách.
Veríme, že učiteľky a učitelia zohrávajú kľúčovú úlohu pri prechode našej spoločnosti k udržateľnej budúcnosti. Preto je nevyhnutné, aby sa už v rámci ich vysokoškolského vzdelávania systematicky venovali otázkam globálnych výziev, solidarity a environmentálnej zodpovednosti.
Čo sme v projekte realizovali?
V rámci projektu sme na Slovensku v spolupráci s Univerzitou Mateja Bela a Univerzitou Komenského zrealizovali výskum, ktorý sa zameral na to, ako sú globálne témy integrované do prípravy budúcich učiteliek a učiteľov. Výskum zahŕňal:
- Analýzu súčasného stavu na vysokých školách prostredníctvom rozhovorov s manažmentom a univerzitnými pedagógmi,
- Analýzu verejne dostupných údajov – vrátane webstránok, stratégií, finančných zdrojov, kurzov a školení,
- Zber príkladov dobrej praxe, identifikáciu výziev a návrhov na zlepšenie,
- Sieťovanie a advokáciu pre systémové zmeny v oblasti vysokoškolského vzdelávania učiteľov.
Čo zaujímavé sme zistili?
Vďaka výskumu sme zistili viacero zaujímavých faktov:
– naši budúci učitelia majú oproti priemeru v iných krajinách nedostatočnú praktickú prípravu – len 5 – 8 % v porovnaní s krajinami ako Holandsko, Fínsko, Írsko, Francúzsko, Rakúsko alebo Portugalsko, kde je praktickej príprave venovaných 30 % štúdia
– globálne témy prinášajú na školy hlavne zanietení pedagógovia, ktorí tak robia z vlastnej iniciatívy
– UMB je zelená univerzita – realizuje konkrétne kroky smerom k udržateľnému rozvoju
A oveľa viac.
Národná správa – čo v nej nájdete?
Všetky zistenia, príklady dobrej praxe aj odporúčania pre ďalší rozvoj sme spracovali do národnej správy, ktorú si môžete prečítať tu: https://komenskehoinstitut.sk/wp-content/uploads/securepdfs/2025/04/Ucitelia-pre-udrzatelnu-buducnost_narodna-sprava-za-Slovensko.pdf
Výsledky nášho výskumu ukazujú, že existuje veľký priestor na zlepšenie a systematickú integráciu tém globálneho vzdelávania a udržateľnosti do prípravy budúcich učiteľov. Zároveň sme však identifikovali množstvo inšpiratívnych príkladov, na ktorých sa dá stavať.
V dobe klimatickej krízy, globálnych nerovností a spoločenských výziev je nevyhnutné, aby budúci pedagógovia rozumeli týmto témam a vedeli ich sprostredkovať svojim žiakom. Ich schopnosť viesť diskusie o globálnych súvislostiach a podporovať kritické myslenie je kľúčová pre rozvoj solidárnej a udržateľnej spoločnosti.
Veríme, že táto správa prispeje k širšej diskusii o potrebných zmenách v príprave učiteľov a inšpiruje ďalšie fakulty, odborníkov aj mimovládne organizácie k spoločnému hľadaniu ciest, ako systematicky integrovať globálne a environmentálne témy do vzdelávacieho systému.
K dispozícii je tiež komparatívna správa z projektu, v rámci ktorej výskumníci porovnávali údaje z inštitúcií vzdelávajúcich učiteľov vo všetkých štyroch krajinách V4. Výskum skúmal motívy, organizačné stratégie, implementačné postupy a možnosti rozvoja začleňovania globálnych tém do prípravy budúcich učiteľov. Správa obsahuje aj odporúčania, ktorých cieľom je zapojiť tvorcov rozhodnutí na inštitucionálnej, národnej a medzinárodnej úrovni a efektívne podporovať advokačnú prácu.
Správu v anglickom jazyku nájdete tu: https://komenskehoinstitut.sk/wp-content/uploads/securepdfs/2025/04/Teachers-for-sustainable-future_comparative-study-2025_IVF-project.pdf
Projekt „Učitelia pre udržateľnú budúcnosť“ je kofinancovaný vládami Česka, Maďarska, Poľska a Slovenska prostredníctvom Vyšehradských grantov z Medzinárodného vyšehradského fondu.