Adriana Macková
Adriana Macková
Adriana je fyzikárka. Do školského systému sa dostala z komerčnej sféry. Už vtedy pred siedmymi rokmi zamestnanci využívali firemné benefity. Chodili na teambuildingy, absolvovali školenia, neformálne vzdelávania, workshopy, niektorí mali svojich koučov alebo trénerov. Vďaka tomu bol zamestnanec motivovanejší, spokojnejší a aj tvorivejší, podával lepšie výkony. Vtedy si živo predstavovala, aký prínos by vedeli mať podobné benefity pre školu, pre učiteľa, pre žiaka. Rozhodla sa ísť touto cestou. Hneď na začiatku si zvolila ročný program Individuálny rozvojový program učiteľa IRPU s mentorom Dávidom Králikom. Ďalší rok Mentorský program rovnako od Leaf. A ostatné štyri roky vďaka programu Komenského inštitútu Mentori mentoruje a sprevádza učiteľov ich vlastnými výzvami, projektami ale aj snami.
Andrea Kristeľová
Andrea Kristeľová
Študovala na PF UK v Bratislave – učiteľstvo pre špeciálne školy a školskú logopédiu. Svet žiakov so špeciálnymi potrebami jej učaroval natoľko, že je jeho súčasťou dodnes. Pracuje v Špeciálnej základnej škole v Krupine. Spoločne so žiakmi si trénuje vytrvalosť, trpezlivosť, ľudskosť, spoluprácu, komunikáciu a iné zručnosti potrebné pre život. Mentoring si osobne zažila so skvelou mentorkou KI Martinkou Štestkovou v pozícii mentee. Všetko, čo získala, chce odovzdať ďalej.
Anna Jančová
Anna Jančová
Stredoškolská učiteľka jazykov, Považskobystričanka, baví ju skúmať, čo v školstve (ne)funguje. Autorka podcastu o vzdelávaní Edužur a knižky miniatúr Pomaličky. Okrem pedagogiky sú jej vášňou knihy, divadlo a kráčanie.
Eva Radičová
Eva Radičová
Vyštudovala Pedagogickú fakultu v Prešove a od roku 2005 pôsobí ako pani učiteľka pre 1. stupeň na Základnej škole Márie Rázusovej-Martákovej v Liptovskom Mikuláši. Je absolventkou 6. ročníka Komenského inštitútu, ročného koučingového výcviku pre pedagógov, spolupracuje s Karpatskou nadáciou pri hodnotení grantového programu Školy budúcnosti. V roku 2018 sa umiestnila v TOP 30 Učiteľ Slovenska. Ako mentorka Komenského inštitútu využíva mentoringový a koučingový prístup, ktorý môže pomôcť iným pedagógom v ich profesionálnom, ale aj osobnom rozvoji. Svoj čas a energiu venuje dobrovoľníctvu, rovnako k tejto práci vedie svojich žiakov, prostredníctvom mimoškolskej činnosti, snaží sa ich motivovať meniť svet k lepšiemu a zdokonaliť si svoje mäkké zručnosti. Má rada fitness, leto a cestovanie. Je víťazkou Ceny verejnosti a Ceny Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku za rok 2023 v rámci ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska.
Helena Weszelovszká
Helena Weszelovszká
Začínala na Orave v Základnej škole Márie Medveckej v Tvrdošíne, pokračovala na Spoločnom školskom úrade v Komárne, nasledovalo 10 rokov v pozícii riaditeľky Základnej školy Rozmarínová v Komárne a ako štátna radkyňa na ministerstve školstva. V súčasnosti je riaditeľkou Regionálneho centra podpory učiteľov Nové Zámky – Šaľa aj mentorkou v regióne Galanta a má príležitosť vnímať autentickú atmosféru a pedagogické riadenie mnohých škôl. Dlhodobo sníva o tom, že žije v krajine, kde sú školy, v ktorých sa každý deň, každú hodinu, každú minútu učí, pokiaľ možno každé jedno dieťa, niečo skutočne hodnotné pre svoj život a už roky neprestáva dúfať, že je možné sa k tomuto snu aspoň priblížiť. Veľkú podporu dostala a stále dostáva, ako absolventka, v komunite absolventov ročného programu Komenského inštitútu a dvojročného programu Ředitel naživo v Prahe. Zúčastňuje sa na konferenciách, stážach a diskusiách v odborných komunitách doma aj v zahraničí, čo jej neustále odkrýva úskalia a možnosti rozvoja nášho vzdelávacieho systému. Ako mentorka chce vnímať reálne potreby učiteľov (riaditeľov škôl), podporovať ich zručnosti a posilňovať sebauvedomenie, že vlastný autentický učiteľský (líderský) štýl je tou najväčšou profesijnou devízou, ktorý netreba meniť s každou módnou vlnou, že žiaci sa najviac naučia rozmýšľaním, skúsenosťami a chybami, že škola je súčasťou života, nie jeho protikladom, že skutočná inklúzia nie je tam, kde rastie počet podporných opatrení, ale tam, kde si všetci pomáhajú, lebo chcú. Chce ich sprevádzať, keď si budú tvoriť školu na mieru, kde budú mať radosť, že sa tam deti učia naplno a s radosťou vďaka nim.
Janette Jirkův Lacková
Janette Jirkův Lacková
Učiť bolo jej detským snom. Po dlhoročnej aktívnej ceste v sfére biznisu sa k nemu nakoniec dostala. Najskôr študovala dizajn nábytku na Technickej univerzite vo Zvolene, neskôr psychológiu, pedagogiku a didaktiku na filozofickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe a fyziku na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. V súčasnosti je učiteľkou fyziky na sídliskovej základnej škole vo Zvolene s viac ako 600 žiakmi. V roku 2016 bola účastníčkou prvého ročníka Komenského inštitútu, dnes patrí do jeho mentorského a expertného tímu. Iniciovala, koordinovala a bola hlavnou realizátorkou projektu Školáci v práci inak. Za svoj prístup k učeniu fyziky je tiež laureátkou ceny RAU. So svojimi žiakmi už zrealizovala množstvo školských aj mimoškolských projektov. Od svojho nástupu do školstva sa venuje edukácii, ktorá si právom zaslúži pomenovanie sofistikovaná. Deti a mladých ľudí učí kľúčové zručnosti postavené na hodnotách transparentnosti, slobody a zodpovednosti. Čo učí, to žije. Dva roky si užívala byť mentorovanou učiteľkou. Mať mentora pre ňu znamenalo mať človeka, ktorý tam bol len pre ňu a ona tak mohla riešiť veci, na ktorých sama chcela pracovať. Teraz to chce umožniť zažívať ďalším ako mentorka.
Janka Šuchterová
Janka Šuchterová
Po štúdiu UKF v Nitre – odbor učiteľstvo a tlmočníctvo pre regionálny rozvoj, učiteľstvo – anglický jazyk a literatúra učila na rôznych druhoch škôl. Baví ju práca so žiakmi a učiteľmi na neformálnej úrovni, v ktorej využíva mentorsko – koučingový prístup. Mentoruje účastníkov programu KI a Učiteľov v akcii. Momentálne sa venuje aj supervízii mentorov.
Jozef Šujak
Jozef Šujak
Považskobystričan, ktorý absolvoval slovenský jazyk a dejepis na FF UK v Bratislave. Otec troch úžasných detí. Na svojom „rodnom gymnáziu“ učí už dvadsiaty rok. Mentoruje účastníkov programu KI, Učitelia v akcii a už druhý rok aj žiakov na gymnáziu. Považuje za jedno z veľkých šťastí v živote, že má prácu, ktorá ho napĺňa. Ako veľkú poctu vníma, že v roku 2022 bol zaradený do výberu Top 30 v rámci ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska.
Katarína Jakubcová
Katarína Jakubcová
Zanietená učiteľka, ktorej snom je, aby učenie bavilo všetkých učiteľov. Preto mentoruje. Najradšej však učí svojich žiakov psychológiu, anglický jazyk a filozofiu na bilingválnom gymnáziu. Prax má aj zo zahraničia, v USA učila tri roky angličtinu. Celý život sa vytrvalo vzdeláva na kurzoch v rôznych oblastiach a v rôznych krajinách. Miluje cestovanie, dobrú literatúru a dobrú spoločnosť. Baterky si dobíja v prírode na dlhých prechádzkach, v záhradke a keď je príležitosť aj v divadle.
Katarína Michalíková
Katarína Michalíková
Pochádza z Levíc, avšak väčšinu svojho života „zasvätila“ Nitre. Najskôr ako študentka FF UKF v Nitre, teraz ako učiteľka na Gymnáziu, Golianova 68, Nitra, kde vyučuje anglický jazyk, dejepis a občiansku náuku a pôsobí ako školská koordinátorka DofE. Okrem toho, že je hrdou absolventkou Komenského inštitútu, v roku 2018 získala Fulbrightovo štipendium na 5-týždnňový vzdelávací program v USA pre 20 učiteľov z celého sveta. So svojimi kamarátkami z KI spoluorganizuje Letné školy pre učiteľov. Taktiež pôsobí ako mentorka pre aktuálny ročník KI, či pre Učiteľov v akcii. Tak ako Sokrates nabádal vhodnými otázkami k premýšľaniu, tak sa snaží aj Katka, či už ako učiteľka, koordinátorka alebo mentorka, viesť k premýšľaniu svojich študentov, mentees a dofákov. Taktiež sa usiluje viesť študentov ku kritickému mysleniu, učí ich slobodnej diskusii založenej na argumentácii a nabáda ich k tomu, aby slobodu vždy spájali so zodpovednosťou.
Katarína Petrisková
Katarína Petrisková
Od roku 2011 je jej učiteľskou vášňou sprevádzanie stredoškolákov veľkými aj zdanlivo malými témami minulosti a prítomnosti (dejepis, globálne vzdelávanie, angličtina). Rada hľadá spôsoby, ako toto všetko priblížiť študentom a podnietiť ich k tomu, aby dokázali “školskú teóriu” pretaviť na vlastné zodpovedné rozhodnutia. Od začiatku sa pohybuje v prostredí bilingválnych gymnázií a od roku 2017 je súčasťou tímu Biligválneho gymnázia C.S.Lewisa v Bratislave. Mentoruje ako svojich učiteľských súputníkov, tak aj študentov, hoci jej najnáročnejším menteem je momentálne jej malý syn. Je absolventkou 3. ročníka KI, programu Koučing v školskom prostredí, mentoringového programu IRPU a má za sebou viaceré spolupráce s Nadáciou Milana Šimečku a organizáciou Indícia.
Ľubica Bezeková
Ľubica Bezeková
Učiteľka 1. – 4. ročníka + anglický jazyk 1.-9. ročník. Posledné roky učí na prvom, aj na druhom stupni okrem svojich predmetov aj Informatiku. Od roku 2002 – 2010 pôsobila na ZŠ v Lieskovci, kde sa naučila viac o Daltone a SFUMATO metóde. Po materskej, v roku 2010 nastúpila na ZŠ s MŠ Pliešovce, kde aktuálne pôsobí. Piaty rok učí matematiku aplikovaním Hejného metódy. Minulý rok učila matematiku na PF UMB v Banskej Bystrici, aktuálne túto výučbu musela prerušiť, nakoľko ju čaká nová výzva. Je absolventkou 1. ročníka KI. Po ukončení štúdia v KI sa stala mentorkou Komenského inštitútu. Jej srdcovkou je Školský parlament, matematika.
Ľubica Demčáková
Ľubica Demčáková
Absolventka učiteľstva pre primárne vzdelávanie na UKF v Nitre, aktívne pôsobí na Evanjelickej základnej škole v Prešove, kde sa špecializuje na činnostné učenie. Jej zaradenie medzi finalistov ocenenia Top 10 Učiteľská osobnosť Slovenska 2020 považuje za veľkú poctu. Absolvovaním vzdelávacieho programu Komenského inštitútu KI5 získala novú motiváciu a inšpiráciu do svojej pedagogickej práce. Okrem toho je autorkou pracovných zošitov a metodických príručiek, ako sú Škola v prírode, Šišidielko a Námety k aktívnej matematike. Jej pracovný zošit Škola v prírode bol ocenený cenou MŠVVaŠ SR v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska 2020. Spolupracuje s vydavateľstvom LiberaTerra na tvorbe edukačných materiálov.
Ľubica Noščáková
Ľubica Noščáková
Pedagogička, ktorá sa od roku 1994 učí na 1. stupni ZŠ spolu s deťmi aj rodicmi. Jej srdcovkami sú témy reflexie, inklúzie, vnímavosti, kritického myslenia a strorytellingu, či prepájanie školy s rodinou a so životom. Je tiež spoluzakladateľkou a aktivistkou v OZ Pohodovo, učiteľkou v Narnii, mentorkou v RCPÚ Ba a lektorkou Edumy. Baví ju sprevádzať žiakov, rodičov aj učiteľov pri nachádzaní riešení ich výziev, aktívne ich počúvať a podporovať ich v napredovaní a dosahovaní úspechu.
Ľubica Tomková
Ľubica Tomková
Je učiteľkou dejepisu a geografie na Základnej škole Spojová v Banskej Bystrici. Študovala na Univerzite Mateja Bela tiež v Banskej Bystrici. Popri práci sa ešte venovala štúdiu špeciálnej pedagogiky, a aby sa nenudila a spojila príjemné s užitočným, spravila si kurz sprievodcu cestovného ruchu. V práci sa spolu s kolegami venuje vzájomnému mentoringu a posledné dva roky sa snaží viesť koučingové rozhovory so žiakmi a kolegami. Vníma to ako veľký prínos. Počas voľného času rada cestuje, číta a angažuje sa v dobrovoľníctve s mladými ľuďmi s hendikepom.
Lucia Šepeľáková
Lucia Šepeľáková
Pôsobí na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty v Prešove, kde sa zameriava na procesy zážitkového učenia/učenia sa a interaktívne stratégie vyučovania.
Marcela Jahnová
Marcela Jahnová
Vyštudovala anglický jazyk a psychológiu. Pôsobí 25 rokov na Piaristickej spojenej škole sv. Jozefa Kalazanského v Nitre, kde teraz vedie školu ako riaditeľka. Je absolventkou programu Mentórie – Premena školy zvnútra, ročného vzdelávacieho programu Komenského inštitútu a spolupracuje ako mentorka v RCPU pre okresy NR a ZM a v Komenského inštitúte. Jej motto je: “Spokojný učiteľ=spokojný žiak”.
Mária Drndášová
Mária Drndášová
Pochádza z Tvrdošína, kde aj žije. Od mala chcela byť učiteľkou a tento sen sa jej splnil už v devätnástich rokoch. Odvtedy s ročnou pauzou učí na základnej škole a táto práca ju nesmierne baví a napĺňa. Momentálne pracuje ako mentorka a riaditeľka v RCPU Orava a v RCPU Poprad a Levoča. Má na deťoch rada ich spontánnosť, radosť a humor. Študovala na UKF v Nitre slovenský jazyk a politológiu. Vo voľnom čase sa venuje ručným prácam všetkého druhu, cyklistike a plávaniu. Rada číta, cestuje a trávi čas s dobrými ľuďmi. Je optimista a verí, že sa nám raz zo všetkých škôl podarí spraviť miesto, kde sa budú žiaci tešiť, bude nám tam veľmi dobre a budeme spoločne rásť.
Martina Štesková
Martina Štesková
Z Bratislavy ju život rôznymi cestičkami doviedol až do Banskej Bystrice, kde vyštudovala učiteľstvo pre 1.stupeň. Už počas štúdia sa venovala rôznym aktivitám s deťmi, od mimoškolských krúžkov až po niekoľko denné tematické letné tábory. Taktiež sa jej podarilo odovzdávať rôzne poznatky a skúsenosti aj učiteľom na rôznych seminároch. Verí, že ak zlepší život aspoň jednému dieťaťu, stojí to za to. Momentálne sa venuje prioritne práci s deťmi v malotriednej škole, kde sa v jednom čase a priestore snaží skĺbiť ich potreby a požiadavky. Okrem toho sa neustále vzdeláva vo viacerých odvetviach. Je hrdou absolventkou 1.ročníka ročného programu KI, mentoruje pre KI a Mentóriu. Veľmi rada sa stretáva s novými inšpiratívnymi ľuďmi, vzdelávanie detí aj dospelých ju veľmi teší a napĺňa.
Maša Bartko
Maša Bartko
Po skončení filmovej scenáristiky a dramaturgie na VŠMU šla pracovať do materskej školy a študovala špeciálnu pedagogiku na Karlovej univerzite v Prahe. Pracovala ako pedagogická asistentka na bežnej základnej škole. S témou pedagogických asistentov pracuje doteraz. Snaží sa ich podporovať, vzdelávať, stretávať sa s nimi ale hlavne ich počúvať. V rámci programu Kto chýba v Nadácii pre deti Slovenska túto aj tému inklúzie prinášala do škôl na celom Slovensku – projekt Škola inkluzionistov. Ako lektorka pôsobí nielen v NDS, ale aj Inklucentre a vzdeláva asistentov zdravia v Zdravých regiónoch. Mám dvoch synov a momentálne najväčšiu mentee – malú dcérku.
Miriama Glovňová
Miriama Glovňová
Už počas magisterského štúdia sociálnej pedagogiky a anglického jazyka pracovala ako dobrovoľníčka v detskom domove v Seredi. Keďže sa jej povinnej pedagogickej praxe málilo, pôsobila už počas štúdia aj ako lektorka anglického jazyka v dvoch materských a v jazykových školách.
Nika Kvaššayová
Nika Kvaššayová
Pochádza z Detvy, vyštudovala učiteľstvo informatiky a anglického jazyka, aktuálne vyučuje na Katedre informatiky, Fakulte riadenia a informatiky, Žilinskej univerzite. Nebaví ju byť iba vysokoškolskou učiteľkou, a preto popri tom vyučovala na rôznych základných školách v Banskej Bystrici či v Nitre. Teraz učí aj na Obchodnej akadémii v Považskej Bystrici. Pôsobí aj v Učíme s Hardvérom či Informatike 2.0 a zameriava sa na programovanie micro:bitov. Mentoringovo sa rada zaoberá informaticky orientovanými učiteľmi a teší ju, keď môže mentoringový prístup využiť aj pri vysokoškolských študentoch a ich záverečných prácach.
Peter Humay
Peter Humay
Narodený, vyštudovaný, žijúci a pracujúci vo svojej rodnej Nitre. Pôsobil na rôznych typoch škôl: základnej škole, gymnáziu aj súkromnej jazykovej škole. Teraz už 27 rok učí anglický jazyk na Základnej škole, Nábrežie mládeže v Nitre. Hoci učenie je jeho priorita, svoj čas venuje mentorovaniu a lektorovaniu kolegov v témach ako sú ranné kruhy, celostné komunitné triednictvo, zdravá klíma triedy a školy, prevencia šikany, formatívne hodnotenie.
Silvia Oleníková
Silvia Oleníková
Pedagogika je to, čo ju sprevádza celý život. Na nikdy nekončiacej ceste zlepšovať, čo sa v školách zlepšovať dá kráča v realizátora aj sprievodcu. Kedysi učiteľka, riaditeľka a dnes najmä výskumníčka v oblasti inklúzie, lektorka, mentorka a koučka. V lektorskej práci sa dotýka najmä tém: Cez storytelling k inklúzii a rozvíjaniu vnímavosti, Vytváranie bezpečného prostredia pre učiaci sa mozog, Komunikačné zručnosti a rešpektujúca komunikácia, Relaxačné techniky a pod. Eduma a Komenského inštitút sú najobahucujúcejšie miesta, kde sa sama stále posúva a rastie, zároveň však pomáha rásť tým, ktorý sa na jej cestu pridajú. Mentoring považuje za naj-nástroj spoločného napredovania, obohacovania a sebarozvoja.
Slavomír Matejka
Slavomír Matejka
Stanislava Opátová
Stanislava Opátová
PF – učiteľstvo pre 1. stupeň vyštudovala v Nitre. 3 roky učila v Prievidzi, teraz už 32 rokov v Nižnej na Orave. Mentoruje pre KI, Učiteľov v akcii aj OZ VIAC. Venuje sa propagácii Hejného matematiky a dôležitosti čítania, organizuje letné školy pre učiteľov. Svoju prácu miluje a “učiteľovanie” ju stále baví.
Zuzana Borovská
Zuzana Borovská
Na post stredoškolského pedagóga nastúpila po absolvovaní Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach ako učiteľka biológie a chémie. Vždy ju ale lákala angličtina, a tak využila šancu doplniť si kvalifikáciu aj o tento predmet. Jednou z rozhodujúcich profesijných skúseností v jej živote bolo založenie a koordinovanie súkromného Jazykového centra. Takto získané a overené organizačné a manažérske spôsobilosti či kompetencie uplatnila a následne ďalej rozvíjala ako riaditeľka malého, dynamického gymnázia. Do vzdelávacieho procesu sa jej podarilo úspešne implementovať viaceré progresívne metódy a formy vyučovania vrátane mentorsko-koučingového prístupu, ktorý využíva aj v súčasnosti, avšak už v praxi školského inšpektora. Vo vzťahu k aktivitám Komenského inštitútu mentoruje účastníkov ročného vzdelávacieho programu KI či začínajúcich učiteľov.