Regionálne centrum podpory učiteľov pre okresy Zvolen, Detva, Krupina

Cieľom nášho regionálneho centra podpory je prostredníctvom mentoriek a mentorov sústredených v našom centre pomáhať celým školám ako aj individuálnym učiteľkám a učiteľom v regióne. Chceme ich podporiť pri prinášaní inovácii do vzdelávania, v ich osobnostnom a profesijnom raste, vytvárať priestor pre partnerstvá, zdieľanie a rozvoj.

Kľúčové témy podpory a vzdelávania

Vzdelávací proces a vyučovací štýl učiteľa – sociálna klíma

Rola pedagóga už nie je iba v odovzdávaní vedomostí. Ak máme žiakov pripraviť na život v 21. Storočí, musíme klásť dôraz na rozvoj ich zručností, či už ide o kritické myslenie, tvorivosť, flexibilitu či schopnosť komunikovať a spolupracovať s inými. Namiesto učiacich odborníkov a expertov sa učitelia stávajú facilitátormi učenia a mentormi jednotlivcov i skupín učiacich sa žiakov. Inovatívne metódy vzdelávania, rovesnícke vzdelávanie, skupinová práca, outdoorové či zážitkové učenie sú možnosti, ako výučbu oživiť a aktivizovať žiakov. Zároveň rozvíjajú sociálne a komunikačné zručnosti našich žiakov a tým zlepšujú vzťahy v triede a sociálnu klímu na školách. Naše mentorky a mentori sú aktívni učitelia, ktorí majú bohatú skúsenosť so zavádzaním inovácií vo svojich školách a triedach.

Personalizácia vyučovania a inkluzívne vzdelávanie

V triedach pracujeme s jedinečnými deťmi. Každé si do triedy prináša svoju vlastnú kombináciu talentov, daností a záujmov, ako aj balíček strachov, blokov či vrodených predispozícii. Pristupovať ku každému individuálne v triede plnej žiakov je výzva, ktorá je extrémne náročná. Avšak prostredníctvom rôznych nástrojov a metód je možné úlohy a zadania diferencovať a prizvať si na pomoc samotných žiakov. Naše mentorky a mentori vedia, ako na to.

Hodnotenie vzdelávacích výsledkov žiakov

Každý žiak či žiačka je jedinečnou osobnosťou, napriek tomu je potrebné ich prácu hodnotiť. Ak to urobiť tak, aby bolo hodnotenie spravodlivé, objektívne a zároveň motivačné a prospešné pre rozvoj žiackeho potenicálu? Ponúkajú sa rôzne možnosti- formatívne hodnotenie, slovné hodnotenie a rôzne iné nástroje, ktoré nám pomôžu poskytovať žiakom spätnú väzbu čo najefektívnejšie.

Digitalizácia

Chceme rozvíjať digitálne zručnosti učiteliek a učiteľov, aby boli schopní zvyšovať digitálne kompetencie svojich žiakov bez ohľadu na to, či vyučovanie prebieha dištančnou alebo prezenčnou formou, bez ohľadu na to, či vyučujú biológiu, alebo výtvarnú výchovu. Ponúkame vzdelávanie v oblasti využívania moderných interaktívnych nástrojov na výučbu, ktoré zvýšia záujem žiakov o preberané učivo.

Vzdelávacie programy

Plánom je ponúknuť možnosť vzniku regionálnych vzdelávacích programov ako medzistupňa medzi štátnym a školským vzdelávacím programom, ktoré by zohľadnili špecifiká a potreby prítomné v našom regióne a zároveň by slúžili ako ponuka na doplnenie školských vzdelávacích programov. Mentori nášho regionálneho centra poznajú výzvy a príležitosti, ktorým školy čelia, sami v tomto regióne vzdelávajú, a preto môžu najadresnejšie pomáhať školám vytvoriť si na základe týchto vstupov svoj vlastný ŠkVP a podporovať by ich v aktívnej práci s ním.

Akou formou vám vieme pomôcť?

  • návšteva vyučovacích hodín a individuálny mentoring
  • facilitácia výmeny príkladov dobrej praxe
  • organizovanie diskusií a workshopov
  • skupinové aktivity
  • iné aktivity podľa potrieb škôl v regióne

Ponuka vzdelávania pre školy z ponuky nášho regionálneho centra

Workshop radi zrealizujeme priamo vo vašej základnej škole. Pre konkrétny termín nás kontaktujte mailom alebo telefonicky.

Pozrieť si ponuku vzdelávania

Aktuálne ponuky vzdelávania pre jednotlivé učiteľky a učiteľov

Najbližší workshop

Workshop je určený všetkým učiteľom a učiteľkám základných a stredných škôl vo Zvolene a okolí. Účasť je bezplatná, kapacita je však obmedzená, preto sa treba vopred zaregistrovať vyplnením tohto formulára:

Registrácia na workshop

Naši mentori

Pracujem ako učiteľka geografie a informatiky a tiež ako Digitálny koordinátor. Počas mojej 15 - ročnej učiteľskej praxe som pochopila, že v práci učiteľa je veľmi dôležitá radosť z učenia. Zaujímam sa o nové metódy a formy vyučovania a tiež rada objavujem aj nové digitálne nástroje, ktoré mi pomáhajú byť so svojou prácou a hodinou spokojná. Mentoring chápem ako jednu z efektívnych ciest sebarozvoja. Jeho prostredníctvom ponúkam svoju pomoc pri sebapoznávaní, riešení problémov vo vzťahovej, edukačnej a digitálnej oblasti. Mojím cieľom je odhaľovať potenciál u kolegov tak, aby vedeli byť vo svojej práci šťastní a spokojní, dokázali vlastnú spokojnosť a zmysluplnosť svojej práce preniesť na svojich žiakov.

Katarína Staviščáková

Som Slavo Ilavský. Z mojej aprobácie ETV, ANJ, SJL aktuálne vyučujem etickú výchovu na ZŠ J.J.Thurzu v Detve. Popri tom sa snažíme tímovo školu smerovať do 21. storočia. Mám za sebou vyše 30-ročnú prax na rôznych pozíciách v školstve. Po absolvovaní koučingového tréningu a mentorského výcviku by som rád prispel k progresu každého, kto o to stojí. Považujem sa za otvoreného človeka, verím v silu pozitívneho myslenia a som presvedčený, že každý má potenciál pre rast a rozvoj.

Slavomír Ilavský

Učenie je pre mňa tvorivá práca, ktorá dáva zmysel a priestor na osobný rast. Angličtina je súčasťou mojej aprobácie a zároveň mojím životným štýlom, zo slovenského jazyka najradšej učím literatúru - zážitkovo, ako umenie. K môjmu životu patrí cestovanie, divadlo a výtvarné umenie. Mám rada ľudí a rada pracujem s učiteľmi. Vzdelávanie učiteľov v oblasti didaktiky vyučovania cudzích jazykov, inklúzie a iných tém je vždy veľmi obohacujúce aj pre mňa ako lektorku. Mentoring učiteľov a prácu pre RCPU vnímam ako vzácne partnerstvo, ktoré posúva všetkých zúčastnených dopredu. Teším sa na každé stretnutie s inšpiratívnou pedagogickou praxou.

Eva Balážová

Inkluzionistka srdcom aj dušou. Keďže som pôvodne sociálna pedagogička a moja práca je moja záľuba, tak spolu s inklúziou a demokratizáciou školstva patria medzi moje TOP témy aj fungovanie školských podporných tímov, podporné opatrenia, a práca so žiakmi a rodinami zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Mentoring vnímam ako formu adresnej pomoci. Ako efektívnu cestu prepojenia teórie s praxou, a možnosť ako byť priamo pri zmenách ktoré prebiehajú a z ktorých sa veľmi teším.

Veronika Bátorová

Učiť bolo mojim detským snom a po dlhoročnej aktívnej ceste v sfére biznisu som sa k nemu nakoniec dostala. Najskôr som študovala dizajn nábytku na Technickej univerzite vo Zvolene, neskôr psychológiu, pedagogiku a didaktiku na filozofickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe a fyziku na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. V roku 2016 som bola účastníčkou prvého ročníka Komenského inštitútu, dnes patrím do jeho mentorského a expertného tímu. Iniciovala, koordinovala a bola som hlavnou realizátorkou projektu Školáci v práci inak a za svoj prístup k učeniu fyziky som tiež laureátkou ceny RAU. So svojimi žiakmi som zrealizovala množstvo školských aj mimoškolských projektov. Od svojho nástupu do školstva sa venujem edukácii, ktorá si právom zaslúži pomenovanie sofistikovaná. Deti a mladých ľudí učím kľúčové zručnosti postavené na hodnotách transparentnosti, slobody a zodpovednosti. Čo učím, to žijem. Dva roky som si sama užívala byť mentorovanou učiteľkou. Mať mentora pre mňa znamenalo mať človeka, ktorý tam bol len pre mňa a ja som tak mohla riešiť veci, na ktorých som chcela pracovať a teraz to chcem umožniť zažiť aj ďalším.

Janette Jirkův Lacková

Veľmi často spomínam, že som nikdy nechcel byť učiteľom. Menej však hovorím o tom, prečo stále ním som. Nie je to zanietenosť pre určitý vyučovací predmet, ani láska k deťom. Pre mňa je dôležitý jediný moment – moment vstupu do triedy. Vtedy sa mení svet. Vstupujem do paralelného sveta mladých ľudí a je v mojich rukách, či z tohto „blízkeho stretnutia tretieho druhu“ vyjdeme (žiaci i ja) inšpirovaní, obohatení, alebo s trpkým úškrnom. A v tomto je to sakra ťažké. Poznám veľmi málo povolaní, kde vstup do miestnosti dokáže meniť tak veľa. Za posledných desať rokov pribudla k tomu ešte jedna výzva – ráno, keď vstanem, nesmierne sa teším do práce. Dokážem ako riaditeľ určitými krokmi docieliť to, aby sme sa tešili do práce všetci učitelia v škole? Dokážeme všetci spolu vytvoriť také podmienky, aby sa tešili do školy i naši žiaci, rodičia, hostia? Utópia - alebo nevyhnutnosť?

Slavomír Matejka

Vždy ma bavilo rozmýšľať, hľadať príčiny a súvislosti. Asi preto som vyštudovala fyziku. Neskôr, ako učiteľka, som viedla žiakov k tomu, aby cez fyziku rozumeli tomu, ako funguje svet okolo nás. Myslím si však, že tak, ako je svet komplexný, rovnako komplexný je aj človek. Preto som presvedčená, že je u žiakov potrebné rozvíjať celú osobnosť, teda cibrenie logického myslenia je rovnocenné budovaniu sebadôvery, prehlbovaniu empatie alebo lásky k športu a umeniu. Chcela by som prispieť k tomu, aby sa nielen žiaci, ale aj učitelia, zbavili strachu a hanby z toho, že robia chyby. Chyba je len cesta k ďalšiemu poznaniu 🙂

Lýdia Šuchová

Vyštudovala som učiteľstvo pre 1.stupeň na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici. Po skončení štúdia som učila na viacerých školách v Banskej Bystrici, až ma cesta doviedla do málotriednej Zaježovskej školy, kde učím vyše 10 rokov. Vyučovanie sa snažím urobiť zmysluplné a pútavé. Počas celej praxe prepájam vyučovanie v triede s vyučovaním vonku, so zážitkovou pedagogikou s aktívnymi metódami vyučovania. Rada zapájam deti do organizovania vyučovania, rozvíjam u nich ich emočnú inteligenciu, zručnosti, schopnosti, talenty. Som šťastná, že ma moje kroky doviedli aj ku mentoringu učiteľov a učiteliek, ktorému sa už niekoľko rokov venujem. Dáva mi veľký význam neustále sa zlepšovať a učiť sa, preto som rada, že môžem na tejto ceste sprevádzať aj ostatných.

Martina Štesková

Video Overlay Image

Kontakt

Pre viac informácií o našej činnosti, a o tom, ako vám vieme pomôcť nás neváhajte kontaktovať.

Kontaktná osoba
Zuzana Labašová
riaditeľka RCPU pre región Zvolen, Detva, Krupina

RCPU@komenskehoinstitut.sk

Vznik regionálnych centier na podporu učiteľov iniciovalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu ako jednu z kľúčových reforiem Plánu obnovy a odolnosti SR a uskutočňuje ju v spolupráci s regionálnymi partnermi vo všetkých regiónoch Slovenska.

Zdieľajte: