Laureátkou hlavnej ceny prestížneho ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska 2024 sa stala Alena Rapčan Štrompová, učiteľka slovenského jazyka a mediálnej výchovy zo Základnej školy Ľudovíta Fullu v Košiciach. Odborná porota ocenila jej systematickú prácu v rozvoji mediálnej gramotnosti, kritického myslenia a inkluzívneho prostredia, ktoré vytvára pre svojich žiakov. Zažiarila tak spomedzi 10 finalistov, ktorých odborná porota vybrala z rekordného počtu 179 platných prihlášok.
Laureátka hlavnej ceny Učiteľská osobnosť Slovenska Alena Rapčan Štrompová vstúpila do školstva z mediálneho prostredia. Počas vyučovania sa venuje aj kritickému hodnoteniu informácií, mediálnej gramotnosti a rozvoju sebavedomia žiakov. Jej hodiny slovenského jazyka a mediálnej výchovy sú známe dôrazom na overovanie faktov, diskusie o predsudkoch či dezinformáciách a podporu angažovanosti mladých ľudí. „Som presvedčená, že tieto zručnosti sú veľmi potrebné, aby žiaci vedeli komunikovať a hodnotiť obsah. Mne sa škola zdá ako úžasný, kreatívny priestor, kde môžeme spoločne s deťmi rásť. Učíme sa navzájom sa počúvať, konfrontovať názory a keď natrafíme na konšpiráciu alebo polopravdu, spoločne to prehodnocujeme, zisťujeme zdroje a podobne,“ vraví Alena Rapčan Štrompová. Vedie tiež pedagogické kluby a spolupodieľa sa na Rodičovskej akadémii, kde rozvíja spoluprácu školy a rodičov. „Každé dieťa má šancu uspieť a byť aktívnym členom svojej komunity,“ zdôrazňuje laureátka.
Počas slávnostného galavečera sa odovzdávala aj Cena verejnosti a Cena Zastúpenia Európskej komisie. Verejnosť si zvolila za svojho laureáta mladého učiteľa z Obchodnej akadémie sv. Tomáša Akvinského v Žiline Dávida Vrtaňa, ktorý zaujal svojim dôrazom na praktické vzdelávanie a rozvoj mäkkých zručností u žiakov. Cenu Zastúpenia Európskej komisie si odniesla Miriam Feretová z Katolíckej spojenej školy sv. Mikuláša v Prešove, ktorá prepája školské vyučovanie s vedeckým výskumom a podporuje mladých ľudí v rozvoji vedeckého myslenia. Podľa Zuzany Labašovej z Komenského inštitútu a mimovládnej organizácie CEEV Živica má každá a každý z tohtoročných laureátov za sebou silný príbeh. „Očaril nás ich jedinečný pedagogický prístup, ktorý odzrkadľuje ich osobnosť. Vďaka tomu dosahujú so svojimi žiakmi skvelé výsledky. Laureátky tiež zaujali porotu témami ako dôležitosť kritického myslenia a mediálnej výchovy či popularizácia vedy,“ uviedla Labašová.
Siedmy ročník ocenenia sa vyznačoval mimoriadne silným zastúpením pedagógov z východného Slovenska, ktorí tvorili významnú časť finalistov aj laureátov. Medzi desiatimi finalistami bolo deväť žien a jeden muž. Ich spoločným menovateľom bola autenticita, odbornosť a silný hodnotový základ. Podľa porotkyne a hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkovej Dianovskej sa do TOP 10 opäť prebojovali výnimočné učiteľské osobnosti: „Ich prihlášky nás presvedčili o silnom učiteľskom sebavedomí založenom na profesionalite, inovatívnom prístupe a rešpekte ku každému žiakovi. Laureáti prinášajú do finále pestrú škálu skúseností – pracujú s talentovanými deťmi, žiakmi z vylúčených komunít, pôsobia v národnostnom školstve a venujú sa aj podpore duševného zdravia. Spája ich vnímavosť a ľudský prístup ku každému dieťaťu.“
Srdce verejnosti si získal učiteľ, ktorý rozvíja potenciál každého žiaka
Dávid Vrtaňa získal Cenu verejnosti s 15 369 hlasmi (z celkového počtu 49 042 hlasov). Charakteristický je svojím individuálnym prístupom k žiakom a aplikáciou inovatívnych metód, ako sú projektové vyučovanie a myšlienkové mapy. „Keď sa postavím pred žiakov, vidím predovšetkým ľudí, z ktorých má každý nejaký problém, životnú situáciu. Mojou úlohou ako učiteľa je nie ich učiť teoreticky, ale pripraviť ich na to, čo ich čaká tam vonku. Snažím sa každému dať priestor na to, aby sa mohol vyjadriť, som komunikatívny typ pedagóga. Kladiem veľa otázok a keď vidím, že sú aktívni, následne s nimi pracujem ďalej,“ hovorí Vrtaňa. Vďaka jeho podpore sa jeho žiakom podarilo získať grant na výstavbu komunitného altánku zameraného na podporu psychického zdravia. Dávid vyučuje ekonomické predmety na Obchodnej akadémii v Žiline.
Európska komisia ocenila učiteľku, ktorá žiakom otvára dvere do sveta vedy
Cenu Zastúpenia Európskej komisie získala Miriam Feretová, ktorá učí biológiu a geografiu na cirkevnej škole v Prešove. Inovatívne prepája školskú výučbu s reálnou vedou, vďaka čomu jej žiaci dosahujú medzinárodné úspechy. „Vedecké inštitúcie či vysoké školy sa nebránia spolupráci, len ich musíte osloviť. Z desiatich oslovených aspoň dve vždy zareagujú. A dokonca nielen tie slovenské, ale i zahraničné. Obohacuje to moju prax, ale predovšetkým to inšpiruje mojich študentov. Zažijú skutočnú vedu, výskum v laboratóriu a často sa potom rozhodnú ísť vedeckou alebo lekárskou dráhou,“ teší sa Feretová.
Cena Zastúpenia Európskej komisie vyzdvihuje pedagógov, ktorí svojím prístupom prezentujú európske hodnoty, ako sú rovnosť príležitostí, aktívne občianstvo a európska identita. „Cena symbolizuje záväzok Komisie podporovať pozitívne príklady a inšpiratívnych jednotlivcov, ktorí svojou prácou prispievajú k rozvoju otvorenej, modernej a inkluzívnej spoločnosti,“ zdôraznil Peter Zsapka, vedúci komunikačnej sekcie Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Slávnostného galavečera sa zúčastnil aj minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky Tomáš Drucker. Podľa jeho slov by mal laureát ceny Učiteľská osobnosť Slovenska stelesňovať hodnoty, ktoré sú základom kvalitného vzdelávania a zároveň inšpiratívne pre žiakov a celú spoločnosť. „Predovšetkým ide o hlboký rešpekt k žiakom a ich individualite, schopnosť rozvíjať kritické myslenie, empatiu a aktívne občianstvo. Očakávame, že takýto pedagóg je nielen odborníkom vo svojej oblasti, ale aj lídrom, ktorý vie motivovať, vytvárať bezpečné a podnetné prostredie a neustále sa vzdeláva. V dnešnej dobe sú mimoriadne dôležité aj otvorenosť k inováciám, ochota spolupracovať a odvaha byť pozitívnou zmenou v školstve. Laureát tejto ceny je vzorom – pre kolegov, žiakov aj celú verejnosť,“ zdôraznil Drucker.
Zopár čísiel na záver: Porota hodnotila tento rok 179 prihlášok
Odborná porota vyberala z finálovej desiatky, v ktorej bolo 9 žien a 1 muž pochádzajúci z rôznych regiónov Slovenska, najviac zastúpený však bol východný región. Ich výberu prechádzalo semifinále, v ktorom bolo 30 finalistov. Celkovo prišlo do tohto ročníka 1128nominácií, pričom platných prihlášok bolo 179 prihlášok. Mnohé pedagogičky a pedagógovia získali nominácií hneď niekoľko – najmä tí, ktorí sú medzi žiakmi mimoriadne obľúbení. Najviac prihlášok pritom prišlo z Prešovského a Košického kraja, ale dobré zastúpenie mali aj ostatné regióny Slovenska. Zo 179 platných prihlášok bolo 30mužov.
Global Teacher Prize jej medzinárodné ocenenie, ktoré spája komunitu inšpiratívnych pedagógov z celého sveta. Na Slovensku je jeho licencovanou súčasťou ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska. Zastrešujú ho mimovládna nezisková organizácia CEEV Živica a Komenského inštitút. Ocenenie sa koná pod záštitou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Ocenenie Učiteľ Slovenska môžeme organizovať vďaka dlhoročnej podpore Nadačného fondu Slovak Telekom a FinQ.