Mikroprojekt Učíme sa pre Život som vytvorila pre žiakov základnej školy a dá sa použiť na akomkoľvek type základnej školy. Všetci veľmi dobre vieme, že dnešná škola je veľmi teoretická a málo praktická. Každodenný život práve naopak
Cieľom projektu je poskytnúť žiakom možnosť praktického vyučovania a uvažovania nad rôznymi aspektmi šťastného a naplneného života. Žiaci by mali získať zručnosti pre reálny život, schopnosť niečo vytvoriť, nájsť v živote reálne hodnoty, správny postoj a smerovanie. Zážitkové vyučovanie sme rozdelili do piatich blokov:
- Žijeme zdravo – Počas 1. bloku žiaci pochopili, čo je to zdravý životný štýl, stanovili si svoje osobné ciele v oblastiach- voda, pohyb, výživa, prostredie a zdravie. Ciele, ktoré si žiaci stanovili sme spoločne zhodnotili na konci projektu.
- Varíme zdravo – Počas 2. bloku sme varili zdravo a žiaci zvládli nachystať 5 jednoduchých jedál: miso polievku s tekvicou hokaido, ryžové rezance, jesenné soté s tempehom, zeleninový šalát a makovo-kuskusové guľky.
- Žijeme v rovnováhe – Počas 3. bloku sme prešli na tému bylinkovej špirály, ktorú sme si najprv teoreticky naštudovali v triede, a potom prakticky zrealizovali v areáli našej školy. Na stavbu sme použili kamene zo školského dvora a rastliny priniesli žiaci z domu.
- Šijeme s radosťou – Počas 4. bloku žiaci šili s radosťou. Niektorí chlapci veru po prvýkrát. Najprv sme si uvedomili dopad plastových tašiek na potravinový reťazec zvierat, potom sme sa vlastnými rukami snažili ušiť a ozdobiť látkové vrecko, kľúčenku a plátennú tašku. Všetci žiaci odchádzali s vlastnoručne vyhotovenými výrobkami.
- Míňame s rozumom – V 5. bloku sme míňali a varili s rozumom. Najprv žiaci vypracovali dva pracovné listy na tému rodinného rozpočtu a osobných príjmov a výdajov, diskutovali o tejto problematike a dohodli sa na spoločnom nákupe potravín a následnom varení jedla. Limit na osobu boli 2 eurá a všetkým sa ho podarilo dodržať. Všetky skupiny samostatne navarili výborné jedlá.
Na záver projektu si všetci žiaci zostavili svoj vlastný plán zdravého životného štýlu, dokážu navariť jednoduché jedlá, chápu, akú ekologickú stopu zanechávajú a vytvorili si minizáhradku. Tiež sa naučili rôzne zručnosti, ušiť si jednoduchú vec, alebo ako funguje jednoduchý rodinný rozpočet. Pracovali na sebarozvoji a zaujímavou formou nadobudli základné zručnosti nenahraditeľné pre bežný život.