Mindfulness alebo všímavosť je jedna z techník, ktoré pomáhajú bojovať so škodlivými účinkami stresu na náš mozog a prežívanie, pomáhajú zvládať negatívne emócie, zlepšujú sústredenie a emocionálnu stabilitu, podporujú duševnú pohodu a pomáhajú lepšie porozumieť vlastným myšlienkam a reakciám. Techniky mindfulness, teda nástroje na uvoľnenie tela a redukciu úzkosti, využívajú tak jednotlivci na zvládanie stresu, ako aj manažéri na zvýšenie produktivity, či psychológovia pri liečbe úzkostí. Netreba v nich hľadať nič mystické alebo energetické. Čoraz častejšie sa mindfulness dostáva aj do prostredia škôl a to hlavne na podporu koncentrácie a pamäte, na zníženie stresu a pocitu úzkosti (napríklad pred skúškami), alebo na zlepšenie vzťahov v triede znižovaním konfliktov, podporou empatie a spolupráce. V Českej republike bol mindfulness dokonca zaradený do rámcového vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie.
V Komenského inštitúte chceme aj na Slovensku pomôcť budovať školy, ktoré v deťoch posilňujú odolnosť a pripravujú ich na zvládanie stresu v živote. Od novembra 2024 sme preto súčasťou Erazmus+ projektu s názvom „Zvyšovanie odolnosti a wellbeingu všetkých žiakov na základných školách“, ktorý chce wellbeing a mindfulness zavádzať do školskej kultúry. Našimi partnermi v projekte je Masarykova univerzita v Brne, Institute for Studies in Social Inclusion, Diversity and Engagement z Írska, Jyvaskylan University z Fínska a grécka organizácia Innovation Hive.
Hlavným cieľom projektu Wellbeing in Schools, ktorý potrvá do októbra 2027, je zlepšiť sociálno-emocionálny wellbeing a odolnosť žiakov a učiteľov na základných školách prostredníctvom techník založených na princípoch mindfulness.
Čo projekt konkrétne prinesie?
- nový nástroj MBI toolkit, v ktorom učitelia nájdu usmernenia, praktické príklady a hodnotiaci nástroj na individuálne prispôsobenie mindfulness techník v učebných osnovách
- mobilnú aplikáciu pre učiteľov a žiakov vo veku od 11 do 15 rokov, s ktorou budú vyškolení učitelia priamo pracovať na svojich hodinách v triede
- Zlepšenie emočnej regulácie, pozornosti a celkového blahobytu žiakov
- Pozitívny vplyv aj na výkon žiakov v škole a ich medziľudské vzťahy
- Zníženie stresu a pocitu vyhorenia u učiteľov a podpora ich profesijného rozvoja
- Vytvorenie pozitívneho a podporného školského prostredia, a to podporovaním empatie, porozumenia a zvládania stresu medzi žiakmi a učiteľmi
- kvázi-experimentálny výskum – bude hodnotiť aplikovanie mindfulness princípov v triedach cez použitie mobilnej aplikácie
Viac informácií už čoskoro nájdete aj na projektovej webstránke https://wellbeinginschools.eu/sk/domov/. Jej obsah bude postupne pribúdať.
#wellbeinginschools #ErasmusPlus #2024-1-CZ01-KA220-SCH-000245017
Financované Európskou úniou. Vyjadrené názory a postoje sú názormi a vyhláseniami autora(-ov) a nemusia nevyhnutne odrážať názory a stanoviská Európskej únie alebo Európskej výkonnej agentúry pre vzdelávanie a kultúru (EACEA). Európska únia ani EACEA za ne nepreberajú žiadnu zodpovednosť.